close
تبلیغات در اینترنت
آداب و شرائط روزه از دیگاه روایات
آخرین مطالب ارسالی
موضوعات مطالب
تبادل لینک
برای تبادل لینک ابتدا مارا با عنوان شهر زندگی من و آدرس http://shahr.rozblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.


عنوان:
آدرس:

آمار
  • امروز : جمعه 27 مهر 1397

  • کل مطالب : 527

  • افراد آنلاین : 1

  • بازدید امروز : 6

  • بازدید دیروز : 0

  • هفته گذشته : 7

  • ماه گذشته : 28

  • سال گذشته : 287

  • کل بازدید : 38669




  • RSS
    دسته بندی : <-PostCategory->

    كتاب : روزه درمان بيمارى ‏هاى روح و جسم ، ص 72
    نويسنده : سيد حسين موسوى ‏راد لاهيجى

    روزه فقط امساك از اكل و شرب نيست ، بلكه شرائطى ديگر هم همراه آن است ، تعهد و مسؤوليت هاى انسان در برابر روزه ، اين فريضه الهى زياد است.

    روزه چهار گروه مقبول نيست :

    حضرت صادق (عليه ‏السلام) فرمود :
    روزه نيست ‏براى كسى كه امام و پيشواى خود را نافرمانى كند و از او اطاعت ننمايد و صحيح نيست روزه عبد فرارى تا مراجعت كند و به خدمت ‏باز نگردد و روزه زن ناشزه درست نمى ‏باشد تا توبه كند و در اختيار همسرش قرار گيرد و همچنين روزه فرزند عاق شده پدر و مادر تا خوب نشود و اصلاح نگردد ، مورد قبول قرار نمى ‏گيرد و روزه به حساب نمى ‏آيد . (1)
    فاطمه (ع) در آداب صائم سخن مى ‏گويد :
    جعفر بن محمد (عليهما السلام) از آباء گرامش از فاطمه دخت گرام رسول الله (صلى الله عليهم اجمعين) روايت مى ‏نمايد :
    كه حضرت زهرا (عليها السلام) فرمود :
    صائم با روزه خويش كارى نكرده (يعنى حق روزه را ادا نكرده) هر گاه زبان و گوش و چشم و جوارحش را از (آنچه كه بر آنها حرام است) حفظ نكرده باشد. (2)

    يعنى روزه يك مسماى واقعى از حفظ شكم از كل خوردني ها و نوشيدني ها و مبطلات ديگر و اجتناب از گناهان و معصيت‏ خداوند مى ‏باشد ، زيرا روزه ‏دار بدون پرهيز از تمامى محرمات روزه واقعى را در خويش تحقق نبخشيده است.

    پنج ‏خصلت موجب افطار روزه و بطلان وضوء :

    اگر چه امروز فقهاى عالى مقام اين موارد را مبطل روزه و وضوء نمى ‏دانند زيرا كمتر كسى است در زمان ما و فرهنگ طاغوت زده و غرب زده ما از اين اوصاف رذيله بپرهيزد ، آن خصال پنج‏گانه از بيان پيامبر گرامى اسلام چنين است :
    پنج صفت است كه روزه را باطل و وضو را مى ‏شكند ، دروغ و غيبت و سخن چينى و نظر شهوت انگيز و قسم دروغ.

    اين اوصاف ذميمه به راستى اثر معنوى و روحانى روزه و وضوء كه يك عبادت است در اسلام خنثى مى ‏كند و اجر و ثواب روزه و وضوء را نابود مى‏ نمايد.

    كيفيت روزه دارى از صحف ادريس عليه‏ لسلام :
    در صحف ادريس (عليه‏ لسلام) است :
    حضرت ادريس پيامبر ( عليه‏السلام) در صحف خويش فرمود :
    هر گاه وارد ماه صيام شديد ، پس خويشتن را از هر پليدى و ناپاكى پاك سازيد ، (درون خود را براى پذيرش عبادت ويژه خداوند پاكسازى نمائيد) و روزه بگيريد براى خداوند با قلبى خالص و نورانى و پاك از فكرهاى بد و صداهاى نامفهوم و بى ‏معنى و زشت ، زيرا خداوند حبس مى ‏نمايد دلهاى ناپاك و نيت هاى غير خالص شما را و دهن هاى شما ، نبايد فقط با امساك از خوردني ها صائم و روزه‏ دار باشد. بلكه بايد جوارح شما از گناهان نيز روزه باشد (يعنى اعضاء شما هم بايد از معصيت ‏خدا امساك نمايد) و همانا خداوند راضى نمى‏ گردد و خشنود نمى ‏شود از شما به اينكه فقط از خوردني ها پرهيز كنيد ، بلكه از كل منكرات و زشتي ها بايد پرهيز نمائيد تا آنجا كه تغيير حالت پيدا كنيد. (4)

    اثرات منفى غيبت و نمامى در روزه :
    امام رضا عليه‏السلام فرمود :
    از غيبت مؤمن اجتناب كنيد و از نمامى بپرهيزيد ، به راستى كه غيبت و نمامى روزه صائم را باطل مى ‏نمايد (و اثرات و ثواب روزه را زايل مى ‏گرداند) ، ولى از فاجر و شارب الخمر و شطرنج ‏باز و قمار باز غيبتى نيست.
    (يعنى آنان از خود هتك حرمت نموده ‏اند و آبرو از خويش برده ‏اند) (5)

    و اما اينكه جدا غيبت و نمامى روزه را باطل مى ‏نمايد روزه كثيرى از روزه ‏داران باطل است ولى فقها فتوى به بطلان نداده ‏اند.

    روزه حجاب زبان و گوش و چشم از گناه است :
    از فقه الرضا (عليه‏السلام) روايت‏ شده كه حضرت رضا (عليه‏السلام) در رابطه با شرائط روزه و روزه‏ دارى چنين فرمود :
    بدان (اى روزه دار) خداى رحمتت كند كه به راستى روزه ستر و حجابى است كه خداوند او را بر زبان ها و گوش ها و چشم ها و سائر جوارح زده است ، هر گاه معتاد بر زشتي ها و شر و فساد باشند (چون زبان و گوش و چشم و ساير جوارح هر گاه تحت كنترل دقيق ايمان و دين شخص باشند ، از شر آنان كاملا در امان مى ‏باشد) كه طهارت (و حجاب صوم) بر اسماع و ابصار و غيره ، او را از آتش جهنم مى ‏پوشاند و حجابى محكم از آتش براى او خواهند شد. به تحقيق خداوند بر هر «آدم‏» خسته‏ اى براى روزه گرفتن حقى مقرر فرموده است ، پس اگر آن حق را اداء كند (و به خوبى حق روزه‏ دارى را به جاى آورد) هر آينه صائم و روزه ‏دار است ، (يعنى به جاى آورده حق روزه را) و هر كس بعضى از آن شرايط را ترك نموده، از فضيلت و ثواب روزه ‏اش به قدر و بحسب آنچه ترك كرده كاسته است. (6)

    از زنى كه با زبان شوهرش را بيازارد هيچ عبادتى قبول نخواهد شد و بالعکس :
    از منهيات رسول گرامى خدا (صلى الله عليه و آله) مى ‏خوانيم :
    فرمود : هر زنى كه شوى خويش را به زبان بيازارد ، خداوند هيچ عمل و حسنه ‏اى را از او قبول نكند ، تا شوهر را راضى سازد ، اگر چه در تمامى روزهاى عمرش روزه باشد و تمامى شب هاى زندگيش را به نماز ايستاده باشد و تمامى بندگان را آزاد سازد و هميشه ملازم گردن اسبان (كه حاكى از جهاد دائمى است) در راه خدا بوده باشد ، اول كسى است كه وارد آتش جهنم خواهد شد و نيز اينچنين است اگر مرد به زوجه خويش ظلم نمايد. (يعنى همه اين عذابها براى آن مرد نيز جارى خواهد بود) (7)

    از آنجائى كه روزه، دانشگاه اخلاق و تزكيه نفس و وسيله خود سازيست ، لذا روزه دار بايد در اين دانشگاه از كليه آداب و برنامه‏ هاى تربيتى برخوردار و در حقيقت‏ خود بايد يك معلم اخلاق بوده و بر اعضاء و جوارح خويش تسلط كامل داشته باشد.

    چشم و گوش و زبان و ... تو هم بايد روزه باشند :
    در اينجا معلم واقعى اخلاق و پيشواى ششم حضرت جعفر بن محمد (عليه السلام) مى ‏فرمايد :
    آنگاه كه روزه هستى ، پس بايد گوش و چشم و موى تو در حال امساك باشند (از گناهان و هر نوع معاصى كه از آنها خواسته است پرهيز نمايند) (8)
    امام چيزهاى ديگرى غير از آنچه را نامبرده شمرد و سپس فرمود : البته نبايد روز ، روزه ‏داريت همانند روز افطارت باشد. (يعنى اين قدر آثار تربيتى روزه ‏ات زود گذر نباشد كه هيچ گونه تفاوتى با روزهاى قبل و بعد از روزه ‏ات جز امساك از خوردني ها و آشاميدني ها ، نداشته باشى)

    بنيان گزار اسلام حضرت ختمى مرتبت فرمود :
    نيست (بنده) روزه ‏دارى كه مورد شماتت و ملامت قرار گيرد و او به ملامت كننده بگويد : من روزه هستم سلام بر تو و من شماتت نمی ‏كنم ، آنچنان كه تو شماتت مى ‏كنى ، همچنان كه خداوند تعالى مى ‏فرمايد : پناهندگى جست‏ بنده من به روزه از شر ديگر بنده من ، به راستى پناه دادم او را از آتش جهنم. (9)
    و اين كلاس تربيتى روزه است كه آدمى را تربيت مى ‏نمايد.

    حقوقى كه روزه از يك مسلمان دارد :
    در رساله حقوق ، امام سجاد عليه السلام حقوق افعالى را براى انسان مى ‏شمرد ، وقتى به روزه مى ‏رسد و حقى كه روزه ، اين فريضه الهى از انسان متعهد و مسؤول دارد ، اينگونه بيان مى ‏فرمايد :
    اما حق روزه آن است كه بدانى اين پرده‏ اى است كه خداوند در برابر زبان ، گوش ، چشم ، فرج و شكمت آويخته تا تو را از آتش بپوشاند ، چنان كه در حديث آمده «روزه سپر آتش است‏» ، اگر اعضاى خود را در پس اين پرده نگاه دارى (و آنها را از گناه حفظ كنى) اميد است (از عذاب) محجوب و محفوظ باشى و اگر اعضاء پشت پرده آرام نگيرد و گوشه و كنار آن بالا رود و عضوها براى تجاوز از حدود سركشد ، چشم نگاه شهوت انگيز كند نيروها كه بايد براى حفظ بدن بكار رود به راه ديگر مصرف شود ، ممكن است ، پرده پاره گشته بدن بيرون افتد (و طعمه آتش گردد) و لا قوة الا بالله  (10)

    بلى روزه صحيح، سند شرافت، و معيار هوش، و نيروى اراده انسان است، از اين جهت مى‏توان كند ذهنى و ضعف اراده را متضاد با روزه دانست.

    شرائط روزه ‏دار از امام صادق (ع) :
    اول بستن چشم و حفظ كردن آن از نگريستن طولانى به سوى هر چيزى كه نهى يا مكروه شده.

    امام صادق (عليه‏السلام) فرمود : وقتى كه روزه هستى بايد گوش و چشم و مو و پوست و ديگر اعضاى بدنت روزه باشند ، يعنى از گناهانى كه بر آن اعضاء حرام شده اجتناب نمايند و حتى چيزى كه قلب را به خود مشغول مى ‏نمايد و از ذكر خدا غافل مى ‏سازد ، بايد پرهيز كرد.
    و يا در حديث ديگر امام مى ‏فرمايد :
    نبايد روز روزه‏ داريت ‏با روز فطرت مساوى و برابر باشد ، كه پيامبر (صلى الله عليه و آله) مى ‏فرمايد : نگاه تير مسمومى از تيرهاى ابليس است ، پس كسى كه از لذت آن نگاه بگذرد ، براى ترس از خدا ، خداوند ايمانى به او مرحمت ‏خواهد فرمود كه حلاوتش را در قلب خويش احساس نمايد.

    دوم حفظ زبان از هذيان ، دروغ و غيره است. مراء و جدال را رها كن و خادم خويش را رنج نده و در حال روزه ، با وقار و حليم باش كه هرزگى و هرزه گوئى تو را در حال روزه به جهال و ياوه گويان ملحق نسازد كه پيامبر (صلى الله عليه و آله) شنيد از زنى كه به جاريه خويش فحش و ناسزا مى ‏گفت ، در حالى كه روزه ‏دار هم بود ، حضرت براى او دستور فرمود طعامى بياورند ، فرمود به آن زن كه بخور ، عرض كرد يا رسول الله من روزه دارم حضرت فرمود : چگونه روزه ‏دارى و حال آنكه به جاريه ‏ات نسبت ناسزا مى ‏دهى و فحاشى مى ‏كنى و به راستى روزه فقط امساك از طعام و شراب نيست.

    داستان دو زن روزه ‏دار كه غيبت مردم مى‏ كردند :
    روايت ‏شده دو زن در عهد پيامبر (صلى الله عليه و آله) روزه ‏دار بودند ، در آخر روز حالشان از شدت گرسنگى و تشنگى وخيم شد و نزديك بود كه تلف گردند ، پس فرستادند كسى را پيش رسول خدا (صلى الله عليه و آله) كه تا از آن حضرت اذن افطار بگيرند ، پيامبر (صلى الله عليه و آله) ظرفى را فرستاد براى آن زنان ، فرمود :
    به ايشان بگو كه در داخل اين ظرف قى كنيد آنچه كه خورديد ، پس يكى از آن دو قى كرد نيمى از آن ظرف را از لخته‏ هاى خون و گوشت ‏خالص پر كرد و آن ديگرى نيز با قى و استفراق خويش بقيه ظرف را پر نمود ، مردم از اين ماجرا به شگفت درآمدند و تعجب كردند ، پيامبر (صلى الله عليه و آله) فرمود : اين دو زن از آنچه كه بر آنها حلال بود امساك نمودند و بر آنچه كه بر آنان حرام بود روزه خويش را باطل نمودند به اين صورت كه نشستند در كنار هم ديگر ، از مردم غيبت كردند و اين است آنچه كه پشت‏ سر مردم گفتند كه در اين ظرف است ، از گوشت هاى آنان.

    سوم- نگهدارى گوش از شنيدن هر مكروهى ، زيرا هر چيزى گفتنش حرام است ، شنيدن و گوش فرا دادن به او نيز حرام است و لذا به پيشگاه خداوند گناه شنونده دروغ و خورنده حرام يكسان است كه خداوند در قرآن مى ‏فرمايد:
    سماعون للكذب اكالون للسحت (11)

    چهارم- نگهداشتن بقيه اعضاء و جوارح بدن است از قبيل دست و پا از مكاره و نگهدارى شكم از شبهات و غذاهائى كه مشتبه است در وقت افطار ، پس معنى ندارد كه صائم از غذاى حلال پرهيز كند ، سپس با فعل حرام افطار نمايد روزه خويش را (با دروغ و نمامى و غيبت) پس مثال اين صائم همانند كسى است كه در يك شهر قصرى بسازد و آنگاه شهر را خراب كند كه پيامبر (صلى الله عليه و آله) فرمود : چه بسا روزه‏ دارى است كه از روزه ‏اش جز گرسنگى و تشنگى چيزى عايدش نمى ‏گردد.

    پنجم- از غذاى حلال وقت افطار آن قدر نخورد كه معده پر شود كه هيچ ظرفى مبغوض تر به پيشگاه خداوند از شكم پرى نيست كه از غذاى حلال پر شده باشد كه در نتيجه قدرت هيچ گونه عبادتى و بهره بردارى از شب هاى پر فيض ماه رمضان نداشته باشد و ثانيا اين عمل با روزه ‏دارى و دستورات روحانى و معنوى روزه و اثرات آن منافات دارد.

    ششم- اينكه قلبش بعد از افطار مضطرب و معلق بين خوف و رجا باشد ، زيرا نمى ‏داند كه آيا روزه ‏اش مقبول حضرت حق قرار گرفته يا خير ، آيا با قبولى روزه‏اش جزء مقربين است ‏يا با عدم قبولى روزه جزء آنهائى كه مشمول خشم خداوند هستند مى ‏باشد ، پس اين است معنى واقعى و باطنى روزه كه اين نوع روزه در رتبه انبياء و اولياء گرامى خدا خواهد بود. (12)

     

    منبع : مناجات : پایگاه جامع اسلامی : حدیث قرآن دعا مناجات اخلاق

     

    عکس محصول عکس محصول عکس محصول عکس محصول
    تی شرت با طرح سیاه مشق تی شرت هواداران یاس بلوز طرفداران تیم پرسپولیس تی شرت پسرانه با طرح نشان فروهر

    طرح این محصول نوعی خوشنویسی ایرانی است که از قدیم الایام سیاه مشق خوانده می شد.

    تی شرت با طرح رپ مخصوص هواداران یاس

    بلوز پاییزه طراحی شده با طرح ویژه برای علاقه مندان و دوستداران باشگاه پرسپولیس.

    تی شرت پسرانه با طرح نشان فروهر

    19,000 تومان 19,000 تومان 19,000 تومان 19,000 تومان
    عکس محصول عکس محصول عکس محصول عکس محصول
    تی شرت استین بلند پسرانه با طرح Apple تی شرت استین کوتاه پسرانه با طرح Apple تی شرت استین بلند پسرانه با طرح Dontnet تی شرت استین کوتاه پسرانه با طرح DotNet

    تی شرت استین بلند پسرانه با طرح Apple

    تی شرت استین کوتاه پسرانه با طرح Apple

    تی شرت استین بلند پسرانه با طرح Dontnet

    تی شرت استین کوتاه پسرانه با طرح DotNet

    19,000 تومان 19,000 تومان 19,000 تومان 19,000 تومان





    برچسب ها : ,

    نوشته شده در 11 / 2 / 1390 | تعداد بازدید : 49 |
    آخرين مطالب ارسالي
    تبليغات