راه دوم مهار غريزه جنسي ازدواج موقت است كه شرايط مخصوص به خود را دارد. ازدواج موقت، علاوه بر اين كه نياز انسان را برطرف ميكند،
ثوابهاي بسياري نيز براي اين كار برشمردهاند در كتابهاي فقهي و روايي ما بيانات گوهرباري درباره متعه و حلال بودن آن آمده است و تأكيدهاي پيدرپي در اين باره وارد شده است كه چند نمونه از آن را ميآوريم.
امام صادق(ع) فرمودند: در بيان خداوند است كه، آنچه خدا بر مردم گشايشي فرستد، كسي نميتواند جلوي آن را بگيرد.[۱]
و امام صادق(ع) ميفرمايند: يكي از آنها صيغه كردن است.[۲]
ابوبصير ميگويد: از ابوجعفر(ع) شنيدم كه فرمود: حضرت علي(ع) فرمودند: اگر عمر بن خطاب در مسئله متعه از من سبقت نميگرفت ـ يعني آن را نهي نميكرد ـ كسي زنا نميكرد مگر اين كه بسيار شقي و پست باشد. سپس اين آيه از قرآن را تلاوت نمود و زناني كه با آنها متعه (ازدواج) ميكنيد تا پايان آن، واجب است مهر آنها را بپردازيد.[۳]
و آيات ديگري كه صريحاً و يا به صورت كنايه بر حلال بودن اين نوع ازدواج دلالت دارد.
ثواب ازدواج موقّت
زنهايي كه به ازدواج موقت گردن مينهند، مورد بخشش الهي قرار ميگيرند؛ به طوري كه در روايت از علي بن جعفر(ع) نقل ميكنند كه رسول خدا(ص) فرمودند: در معراج هنگامي كه مرا شبانه به سوي آسمان ميبردند، حضرت جبرئيل به من ملحق شد و گفت: اي محمد، خداوند بزرگ ميفرمايد: من زنهاي ازدواج موقت (صيغه) شده را بخشيدم.[۴]
يكي از راههاي پاك شدن از گناه توبه كردن است و راه ديگر شهيد شدن است كه با اولين قطره خون شهيد همه گناهان او بخشيده شود. اين امر فقط براي مردان نيست، بلكه بانوي مؤمني كه حاضر شود با ازدواج موقت علاوه بر اين كه نياز پاك جنسي خود را برطرف كند، مرد مؤمني را نيز از ناگواري برهاند، اهميت دارد.
و آيات ديگري كه صريحاً و يا به صورت كنايه بر حلال بودن اين نوع ازدواج دلالت دارد.
ثواب ازدواج موقّت
زنهايي كه به ازدواج موقت گردن مينهند، مورد بخشش الهي قرار ميگيرند؛ به طوري كه در روايت از علي بن جعفر(ع) نقل ميكنند كه رسول خدا(ص) فرمودند: در معراج هنگامي كه مرا شبانه به سوي آسمان ميبردند، حضرت جبرئيل به من ملحق شد و گفت: اي محمد، خداوند بزرگ ميفرمايد: من زنهاي ازدواج موقت (صيغه) شده را بخشيدم.[۴]
يكي از راههاي پاك شدن از گناه توبه كردن است و راه ديگر شهيد شدن است كه با اولين قطره خون شهيد همه گناهان او بخشيده شود. اين امر فقط براي مردان نيست، بلكه بانوي مؤمني كه حاضر شود با ازدواج موقت علاوه بر اين كه نياز پاك جنسي خود را برطرف كند، مرد مؤمني را نيز از ناگواري برهاند، اهميت دارد.
خداوند مهربان هم مرد آن زن را بخشش گناهانش قرار ميدهد. روايت ديگري ثواب صيغهكننده را اين گونه بيان ميكند: از امام باقر(ع) نقل شده كه از حضرت سؤال نمود آيا فردي كه صيغه ميكند ثوابي هم ميبرد يا نه؟ حضرت در جواب ميفرمايند: چنانچه بخاطر خدا و مخالفت با عمر بن خطاب انجام دهد، اگر يك كلمه درباره صيغه و ... با آن زن صحبت كند، خداوند به جاي هر يك كلمه حسنه و ثواب مينويسد و وقتي كه به آن زن نزديك شد خداوند گناهي از او ميبخشد و هنگامي كه غسل جنابت نمود، به عدد موهاي بدنش كه آب غسل از آنها جاري ميشود گناهانش را ميآمرزد. و ميگويد گفتم: به تعداد موهاي بدن؟! فرمود: بله، به تعداد موهاي بدن.[۵]
خدايي كه اينگونه و با زبانهاي مختلف مسلمانان را دعوت به ازدواج ميكند، كساني را كه از راه حرام خودشان را اشباع و ارضا كنند چگونه عذاب خواهد نمود. در روايتي ديگر امام صادق(ع) به منظور تشويق شيعيان به اين ازدواج مبارك، فرمودند: شيعيان تا قبل از آمدن سفير مرگ، در عمرشان حداقل يك بار هم كه شده ازدواج موقت كنند[۶] و حتي اگر چند همسر و كنيز هم داشته باشند و هيچ احتياجي به ارضاي خود نداشته باشند، باز امام صادق(ع) امر به ازدواج موقت نموده است تا با اين عمل، سنت رسول خدا(ص) را زنده كنند.[۷] كساني كه در برابر اين سنت الهي غيرت بيهوده از خود نشان دهند و در اين امر مهم از پيامبر اسلام و حضرت علي(ع) جلوتر حركت كنند در جهل و گمراهي روشني غوطهورند.
خدايي كه اينگونه و با زبانهاي مختلف مسلمانان را دعوت به ازدواج ميكند، كساني را كه از راه حرام خودشان را اشباع و ارضا كنند چگونه عذاب خواهد نمود. در روايتي ديگر امام صادق(ع) به منظور تشويق شيعيان به اين ازدواج مبارك، فرمودند: شيعيان تا قبل از آمدن سفير مرگ، در عمرشان حداقل يك بار هم كه شده ازدواج موقت كنند[۶] و حتي اگر چند همسر و كنيز هم داشته باشند و هيچ احتياجي به ارضاي خود نداشته باشند، باز امام صادق(ع) امر به ازدواج موقت نموده است تا با اين عمل، سنت رسول خدا(ص) را زنده كنند.[۷] كساني كه در برابر اين سنت الهي غيرت بيهوده از خود نشان دهند و در اين امر مهم از پيامبر اسلام و حضرت علي(ع) جلوتر حركت كنند در جهل و گمراهي روشني غوطهورند.
اقدام به پاسداري از اين حكم خدا بايد فراگير شود و حتي زناني كه شوهر دارند به شوهران خويش اجازه دهند تا با ازدواج موقت در زدودن اين ناهنجاري اجتماعي جلوگيري كنند و نگذارند زناني كه شوهر ندارند بيسرپرست بمانند و يا شوهراني كه نياز دارند همسر ديگري اختيار كنند با مخالفت زنان خود مواجه شوند و عدهاي زن كه شوهر ندارند با اين مشكل هم چنان دست به گريبان بمانند. از طرفي نيز حكم اسلام تضعيف شود يا بدان عمل نشود تا خواسته يا ناخواسته عدهاي ناچار به گناه شوند و جامعه را دچار بعضي از انحرافهاي ناخواسته نماند.
فضاي جامعه و عموم مسلمانها بايد طوري باشد كه هر فردي طبق دستور شرعي و قانوني بتواند نياز خود را برطرف كند و هيچگونه پريشاني از اين ناحيه جامعه را تحت فشار قرار ندهد. در كشورهاي كفر، ارتباط نامشروع و همجنسگرايي و راههاي جنسي ديگر به صورت آزاد رواج دارد كه همة آنها حرام است؛ ولي در كشورهاي اسلامي چرا اعضاي جامعه نتوانند از راه حلال و شرعي و قانوني به حق طبيعي و مشروعشان برسند. و معلوم است تمام كساني كه به نحوي در اين بدعتگذاري ـ ممانعت از ازدواج موقت ـ شركت كرده و ميكنند، خواسته يا ناخواسته ديدگاه عمر و عقايد وي را در جامعه تشيع ترويج ميكنند و بيشك مورد بازخواست الهي قرار ميگيرند.
محقق و فقيه وارسته شيخ صدوق در كتاب ارزشمند هدايه ميفرمايد: «أمّا المتعه فإنّ رسول الله(ص) أحلّها و لم يحرّمها حتّي قبض و قال الصادق(ع): ليس منّا من لم يؤمن برجعتنا، و لم يستحل متعتنا».[8]
امّا متعه ـ ازدواج موقت ـ را كه رسول خدا(ص) حلال كرد و تا زمان رحلت به سوي خدا، آن را حرام نكرده است. و امام صادق(ع) ميفرمايند: از ما نيست كسي كه به رجعت ما ايمان نداشته باشد و ازدواج موقت را حلال نداند.
فضاي جامعه و عموم مسلمانها بايد طوري باشد كه هر فردي طبق دستور شرعي و قانوني بتواند نياز خود را برطرف كند و هيچگونه پريشاني از اين ناحيه جامعه را تحت فشار قرار ندهد. در كشورهاي كفر، ارتباط نامشروع و همجنسگرايي و راههاي جنسي ديگر به صورت آزاد رواج دارد كه همة آنها حرام است؛ ولي در كشورهاي اسلامي چرا اعضاي جامعه نتوانند از راه حلال و شرعي و قانوني به حق طبيعي و مشروعشان برسند. و معلوم است تمام كساني كه به نحوي در اين بدعتگذاري ـ ممانعت از ازدواج موقت ـ شركت كرده و ميكنند، خواسته يا ناخواسته ديدگاه عمر و عقايد وي را در جامعه تشيع ترويج ميكنند و بيشك مورد بازخواست الهي قرار ميگيرند.
محقق و فقيه وارسته شيخ صدوق در كتاب ارزشمند هدايه ميفرمايد: «أمّا المتعه فإنّ رسول الله(ص) أحلّها و لم يحرّمها حتّي قبض و قال الصادق(ع): ليس منّا من لم يؤمن برجعتنا، و لم يستحل متعتنا».[8]
امّا متعه ـ ازدواج موقت ـ را كه رسول خدا(ص) حلال كرد و تا زمان رحلت به سوي خدا، آن را حرام نكرده است. و امام صادق(ع) ميفرمايند: از ما نيست كسي كه به رجعت ما ايمان نداشته باشد و ازدواج موقت را حلال نداند.
-----------------------
[1] . فاطر، آيه ۲/
[۲] . مستدركالوسائل، ج ۱۴، ص ۴۴۷/
[۳] . نساء، آيه ۴ ؛ مستدركالوسايل، ج ۱۴، ص ۴۴۷/
[۴] . بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۳۰۶/
[۵] . مستدركالوسايل، ج۱۴، ص۴۵۲/
[۶] . همان مدرك ص ۴۵۱/
[۷] . همان مدرك ص ۴۵۲/
[۸] . مستدرك وسايل، ج ۱۴، ص ۴۵۱، الهدايه ص ۶۹/
[1] . فاطر، آيه ۲/
[۲] . مستدركالوسائل، ج ۱۴، ص ۴۴۷/
[۳] . نساء، آيه ۴ ؛ مستدركالوسايل، ج ۱۴، ص ۴۴۷/
[۴] . بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۳۰۶/
[۵] . مستدركالوسايل، ج۱۴، ص۴۵۲/
[۶] . همان مدرك ص ۴۵۱/
[۷] . همان مدرك ص ۴۵۲/
[۸] . مستدرك وسايل، ج ۱۴، ص ۴۵۱، الهدايه ص ۶۹/
منبع : ۳نقطه
گردنبند منچستر يونايتد +زنجیر استیل | گردنبند بارسلونا+زنجیر استیل | مترجم متن 16 زبان زنده دنیا حتی فارسی | آموزش نرم افزار نقشه کشی AutoCAD 2008 | |||||||||
گردنبند فوق العاده زيبا و پرطرفدار |
يك گردنبند فوق العاده شيك و جديد |
سایت های خارجی را با زبان فارسی باز کنید |
آموزش نرم افزار نقشه کشی AutoCAD 2008 | |||||||||
9,900 تومان | 9,900 تومان | 2,900 تومان | 3,900 تومان | |||||||||
ويندوز سون + آموزش | آموزش اتوكد 2010 | اتوكد 2010 + آموزش | آموزش پركاشن | |||||||||
اخرين نسخه سيستم عامل مايكروسافت + آموزش |
آموزش آخرين نسخه بهترين نرم افزار طراحي معماري |
آخرين نسخه بهترين نرم افزار طراحي معماري + آموزش |
آشنايي قدم به قدم با پركاشن | |||||||||
4,236 تومان | 3,236 تومان | 5,000 تومان | 5,000 تومان |